Trumps handelskrig vil gøre mest ondt på amerikanerne selv, siger analytiker

USAs bebudede handelskrig med EU og en række asiatiske lande kommer til at ramme amerikanerne hårdest, vurderer dansk finansanlytiker.

Problemets kerne kan formuleres meget enkelt og med bare tre bogstaver. BMW.

Vi tager den lige igen. BMW. Tysk bilindustri, når den står skarpt, pålideligt og stilsikkert. Men produceret i USA i hundredetusindvis. Tysk design og produktudvikling. Skruet sammen af amerikanske hænder. År efter år. Med kurs mod Europa og resten af verden.

Her ligger kernen til den skrigende selvmodsætning i en handelskrig, Donald Trump har bebudet startskuddet på om mindre end to uger.

- Hvis man vil en handelskrig skal man gøre noget, der minimerer smerten på ens egen befolkning. Der er en masse bavl i at indlede en handelskrig som den moderne, globale økonomi er skruet sammen, siger Ulrik Bie, der er makroøkonom med en fortid i The Institute of International Finance til TV 2.

BMW made in USA

En af USA's allerstørste eksportvarer er for eksempel BMW, som fabrikken i South Carolina producerer 364.000 af om året.

Det er en tysk bil produceret i USA og som skaber en masse arbejdspladser. Men skal BMW så også rammes af toldmur og deraf følgende massefyringer, fordi man ikke kan få skibet bilerne tilbage over Atlanten?

Alene det tilfælde illustrerer meget godt, at international økonomi er en meget mere kompleks end tidligere og at en eventuel handelskrig risikerer at ramme Trump og amerikanerne hårdest, siger Ulrik Bie.

Bukser med kinesisk aftryk

Men hvad så med vores Jim Beam bourbonwhiskey, vores Levi's cowboybukser eller vores ris fra Uncle Ben's og den fede peanutbutter og Corn Flakes, skal vi til at undvære det?

- Tjah, det kan såmænd godt være. Og hvad så? Man kan jo begynde med at drikke en skotsk whisky i stedet for sin Jim Beam, Levi's cowboybukserne er produceret i Kina og jeg tror ikke, Corn Flakes er produceret i USA, siger Bie.

Torsdag aften lancerede USA's præsident i en tale en ventet told på stål og aluminium. Og det skete med en forsikring om, at det var i en tjeneste, der rakte ud over dollar og tørre tal.

- Det er vitalt for landets sikkerhed. Og vi har været under angreb i årevis. Man har dumpet stål og skadet vores industri. Det skal stoppe nu, lød det fra Trump, som i sin tale var mindre end en armslængde fra en gruppe arbejdere fra den amerikanske stålindustri.

Både den danske udenrigsminister Anders Samuelsen og asiatiske topledere har kritiseret Donald Trumps anslag mod fri markedshandel i skarpe vendinger.

- Toldsatser er en dårlig ide. Det er ikke den vej, vi skal gå, fordi det kommer til at koste job på begge sider af Atlanten. Og det er jo det signal, vi skal sende til Trump: Lad nu være med at gå ned ad den vej, siger Samuelsen til TV 2.

Dyb økonomisk krise forude

Verdenshandelorganisationen WTO forudser, at det i værste fald kan føre til en dyb økonomisk krise.

- Hvis vi først begynder at gå den vej, bliver det virkelig svært at ændre kurs. Og hvis man begynder at tænke i øje for øje, ender man måske med at blinde os alle og føre verden ud i en dyb krise, siger WTO-chef Robert Azevedo.

Spørger man Ulrik Bie, komme det næppe til at gå så galt. Alene fordi det kommer til at gøre for ondt på Donald Trump og amerikanerne selv.

- En handelskrig går mere ud over amerikanerne end nogen andre. Millioner af amerikanere lever af at eksportere til EU, så det vil få konsekvenser. Europæisk og amerikansk økonomi er i forvejen filtret ind i hinanden og der er mange europæiske investeringer i USA som verden ser ud i dag, siger Bie.

Den amerikanske finansavis Wall Street Journals chefanalytiker Gerald F. Seib forventer, at der vil gå mindst seks til ni måneder, inden en eventuel toldmur er banket op. Og inden da kan det vise sig, at Donald Trump har flyttet fokus andre steder hen.

- Han er jo hurtigt videre nogle gange. Nu taler han om nationale sikkerhedshensyn, selv om EU og USA begge er medlemmer af NATO. Og Trump bærer ikke længere nag til Nordkorea og Kim Jong-Un.