Her er fejlen, der satte 1,85 millioner TDC-kunder på hold

16x9
. Foto: Torkil Adsersen / ScanpixDenmark

Efter et nedbrud mandag er fejlen, der ramte 1,85 millioner TDC-kunder, fundet, oplyser koncernchef.

Det var en fejl i en underkomponent i TDC's mobilnet, der mandag udløste en overbelastning, som blokerede opkald og ramte 1,85 millioner mobilkunder.

Det oplyser TDC i en pressemeddelelse onsdag. 

Fejlen er nu fundet, oplyser Michael Moyell Juul, der er koncerndirektør i TDC Group.

- Lige så snart fejlen opstod, inddrog vi alle vores egne såvel som leverandørernes eksperter for at hjælpe med at løse problemet hurtigst muligt, siger han i en skriftlig kommentar. 

Blokerede alle opkald over 4G

Fejlen viste sig at være opstået i en underkomponent i TDC's mobilnet. 

Mere præcist opstod problemet i det databasesystem, der styrer adgangen til opkald over 4G mobilnet, fremgår det af pressemeddelelsen. 

Det udløste mandag morgen en overbelastning, der blokerede alle udgående- og indgående opkald på TDC's 4G mobilnetværk og IP-telefoni.

- Vi har nu truffet alle nødvendige foranstaltninger for at sikre robustheden af underkomponenten, siger Michael Moyell Juul.

Nedbruddet opstod mandag morgen. Her var 450.000 kunder berørt til at starte med. Men i løbet af dagen steg antallet, og da omfanget var størst, berørte det 1,85 millioner kunder.

De kunder var enten på mobilnet eller benyttede IP-telefoni, der er fastnettelefoni over en bredbåndslinje.