Danske butikker har indført kinesisk shoppedag - og er glade for resultatet

Danmark oplevede i lørdags sin allerførste Singles Day, og en række butikskæder melder om godt gang i kasseapparaterne.

Der var kø uden for Elgigantens butikker, mens Bilka delte roser og ettals-balloner til køberne ved ”singlekassen”. En række danske butikskæder markerede nemlig for første gang singlernes dag i lørdags.

For kalenderen skrev 11. november, og datoen med de flest mulige et-taller har knyttet sig til fænomenet Singles Day, der brager frem i Østen og har indtaget pladsen verdens største omsætningsdag for kommerciel selvforkælelse.

Og Singles Day har nu også bestået sit første år i Danmark, lyder beskeden fra blandt andet Elgiganten, der i ugen op til brandede sig på ”at hente verdens største shopppedag til Danmark”.

Lagde bedre ud end Black Friday

Elgiganten.dk havde på denne ene lørdag 50 procent flere besøgende end på en normal uge.

- Hvis man skal sætte det i perspektiv til, da Black Friday startede for fem år siden, så fik Singles Day meget mere opmærksomhed, end første gang vi kørte Black Friday. Så det er meget meget positivt, siger Elgigantens administrerende direktør, Peder Stedal, til TV 2.

Og hvis den udvikling fortsætter, er det ikke en lille, ny handelsdag, danskerne kan føje til kalenderåret. Sidste år blev Black Friday den største shoppedag nogensinde i Danmarks historie, hvor forbrugerne handlede for to milliarder kroner

Usædvanlig lørdag

Også Elgigantens konkurrent Power melder om velbesøgte butikker og travle kasseapparater. Selvom salget ikke var i nærheden af sidste års shoppingrekord, så er mavefornemmelsen også her, at Singles Day tangerer Black Fridays helt spæde start.

- Der er ikke nogen tvivl om, at vi har haft en weekend ud over det sædvanlige, siger HR- og kommunikationschef Simon Frølich til TV 2.

Hos Bilka havde man lavet særlige tilbud på produkter til selvforkælelse og delte single-roser, balloner og kage ud til kunderne. Også her var lørdagens Single Day "i den grad bestået", lyder det fra Kasper Reggelsen, der er kommunikationskonsulent i Communications Group.

Singlevarerne solgte

Både hos Elgiganten, Bilka og Power var der gang i det brede varesortiment - men der var særligt gang i salget af luksusvarer.

- Der er blevet købt forkælelsesting som spillekonsoller, lækre telefoner og især fjernsyn. Især dem, der er lidt mindre i størrelsen. Om det så er, fordi det ikke er til familier, ved jeg ikke, siger Simon Frølich fra Power.

Hos Elgiganten var nogle af de mest populære produkter højttalere og smart-ure, og direktør Peter Stedal slår fast, at Singles Day vender tilbage igen næste år. 

- Jeg tror på, at Singles Day er kommet for at udvikle sig lige som andre events, og at vi vil se flere aktører, der hopper med på bølgen næste år, siger han.