Glem Black Friday - nu kommer verdens største shoppedag til Danmark

Den kinesiske shoppedag Singles Day lander den 11. november. I den danske detailbranche er der dog delte meninger om dagens fremtid i Danmark.

Black Friday, Cyber Monday, Valentinsdag, Halloween og sågar Thanksgiving. Den danske kalender er efterhånden fuld af mærkedage med rod i USA.

Men nu kommer der modspil fra Fjernøstens supermagt. Det sker, når den kinesiske shoppingdag Singles Day indtager dansk jord lørdag den 11. november.

- På bare fem år er Black Friday gået fra at være et helt nyt og ukendt fænomen til at blive Danmarks største handelsdag. Vi tror, at Singles Day kan blive lige så stor, skriver direktør i Elgiganten Peder Stedal i en pressemeddelelse, hvor han også fremhæver, at netop Elgiganten i sin tid var fanebærer for Black Friday i Danmark.

Også konkurrenten Power har tilbud på Singles Day, ligesom stadigt flere netbutikker har kastet sig over den kinesiske udsalgsidé - som dog endnu står på relativt lavt blus herhjemme.

Fra singledag til udsalgsfest

Singles Day opstod i 1993 Kina som en slags anti-valentinsdag for landets mange enlige. 

Afstemning

På grund af den daværende etbarnspolitik og havde den kinesiske kønsfordeling nemlig overvægt i antallet af mænd, mens der omvendt manglede kvinder at danne par med.

Med den nye mærkedag fik de mange kinesiske singler imidlertid en ny anledning til at fejre og forkæle sig selv. Og Singles Day skulle naturligvis ligge på datoen med flest muligt et-taller: Den 11. dag i den 11. måned.

Særligt internetbutikken Alibaba, den kinesiske pendant til amerikanske Amazon, var ikke sen til at lure muligheden for et økonomisk eventyr, og med tiden begyndte også folk i parforhold at deltage i den voksende forbrugsfest.

Selvom dagen stadig er forholdsvis ukendt i Vesten, er fænomenet i dag verdens største omsætningsdag for kommerciel selvforkælelse. 

Alene Alibaba omsatte på sidste års Singles Day for cirka 113 milliarder kroner.

Det er mere end dobbelt så meget som det samlede amerikanske salg på både Black Friday og Cyber Monday på cirka 55,5 milliarder kroner.

Afstemning

Udenlandsk købelyst

Især Black Friday har de seneste fem år fået stadigt større fodfæste i Danmark.

Shoppedagen ligger den sidste fredag i november, og sidste år handlede købelystne danskere for to milliarder kroner. På samme vis har også netbutikkernes Cyber Monday, som ligger på novembers sidste mandag, haft stadigt bedre vilkår herhjemme.

Om Singles Day i samme grad kan slå igennem, er dog endnu uvist. Men skeler man til den voksende popularitet i udlandet, er det ikke utænkeligt.

Blandt andet forventer analytikere hos det amerikanske erhvervsmagasin Forbes, at mærkedagen kun bliver større – og at den endda selv i USA vil overgå de amerikanske pendanter.

Dansk skepsis

Sideløbende med det stigende antal udsalgsdage er der i blandt andet USA dog også kommet stigende modstand mod de mange forbrugsfester.

Afstemning

Det er ikke bare fra "en lille, halvhellig gruppe", men fra flere forbrugere og butikker, fortæller direktør i Dansk Detail, Jens Birkedal.

- Når der begynder at komme udsalgspriser hele året, udvander det jo ideen om de her enkelte dage med gode tilbud, siger han.

- Men så længe der er kunder til det, og nogle kan tjene penge på det, vil man selvfølgelig forsøge at introducere det.

Trods både modbølger og Singles Days indtog i udlandet oplyser Jens Birkedal, at detailhandelen herhjemme fortsat fokuserer mest på Black Friday og julehandelen.

Med den rette markedsføring vil han dog ikke afvise, at den kinesiske mærkedag kan blive hængende herhjemme på samme måde som den amerikanske Black Friday.

Men indtil videre er detailhandlens medlemmer splittet om spørgsmålet, eftersom mange mindre butikker i det store billede risikerer at tabe penge på et stigende antal dage med slagtilbud.

- Den ene halvdel synes, det er noget af det mest fantastiske. Den anden mener, at det er noget en vis herre, har skabt, siger Jens Birkedal.