Din Instagram-profil kan afsløre om du er deprimeret

16x9
Dine billeder på Instagram kan afsløre, om du er eller har været deprimeret. Foto: Station 2 / TV 2

En algoritme skabt af forskere kunne afgøre, hvilke personer der havde været ramt af depression ved at kigge på deres billeder på Instagram.

En dybrød solnedgang med to champagneglas i forgrunden, en knaldgul rapsmark under en blå himmel eller en stor buket røde roser.

Alle disse billeder er nogle, der kunne finde vej til det sociale medie Instagram.

Flere af os har måske set dem før, men hvad mange måske ikke ved, er, at de filtre, der bliver valgt over billederne, før de bliver delt, kan være med til at fortælle, om billedernes ophavsmand har en depression.

I et studie har et hold forskere analyseret i alt 43.000 billeder fra 166 personer.

Da forskerne spurgte ind til indehaverne af billedernes mentale helbred, stod det klart, at lidt under halvdelen af personerne havde haft en depression inden for de seneste tre år.

Forskerne skabte derefter en algoritme, som analyserede, hvilke farver, filtre og antal personer der var på de deprimerede Instagram-brugeres billeder.

Særlige filtre og blå toner

Det blev hurtigt tydeligt at se et mønster. De, der havde haft en depression, havde en præference for billeder i blålige og mørke farver og tog sjældent billeder af personer. Samtidig brugte de oftere filtre og redigeringsprogrammer til at behandle deres billeder, før de delte dem med andre.

Det viste sig, at de tidligere deprimerede var storforbrugere af filteret ’Inkwell’, der gør farvebilleder sort-hvide. Blandt de raske personer var favorit-filteret ’Valencia’, der gør farverne mere levende.

Til sidst var forskernes observationer og iagttagelser så mange, at de i syv ud af ti tilfælde ramte korrekt, når de skulle udpege, hvem der havde været ramt af en depression.

Poul Videbech, der er professor i psykiatri i Region Hovedstaden er ikke overrasket over forskningsresultaterne.

- Deprimerede mennesker opfatter verden mere grå. Det giver meget mening, at det også er de billeder, som man har lyst til at dele.

Han forklarer desuden, at deprimerede husker negative oplevelser og billeder bedre end positive. De manglende ansigter på billederne har også en logisk forklaring:

- Det kan hænge sammen med, at de deprimerede personers relationer til andre mennesker er blevet svagere eller vanskeliggjort. Det er kendt fænomen, at deprimerede mennesker isolerer sig, fortæller professoren.

Teknologi som redskab til at forudse depressioner

Forskerne bag undersøgelsen kunne også ved at kigge på gamle billeder forudse, hvem der senere ville blive ramt af en depression. Det er nu forskernes håb, at flere vil nærstudere området mellem teknologi og depression for på sigt at blive bedre til at forudse, hvem der ellers kan risikere at blive ramt af en depression.

Poul Videbech hilser den idé velkommen, men mener, at det bør være de pårørende og ikke professionelle fagfolk, der bruger tid på at kigge på billeder. 

- Ved at holde øje med Instagram kan de pårørende til deprimerede eller tidligere deprimerede være lidt ekstra på vagt. Jo tidligere en depression bliver opdaget, og en behandling kan gå i gang, desto bedre, fortæller han.

Det vurderes, at omkring 300 millioner mennesker er ramt af en depression på verdensplan.