TV 2 på indkøb: Sådan kommer du til at handle ind fremover

Fremover skal du have mobilen frem, når du går ind i en række danske supermarkeder.

Bip. Mobiltelefonen scanner en kode ved indgangen til Kvickly i Albertslund, og så er dagens indkøb skudt i gang. 

- Jeg skal prøve den nu for første gang, så jeg håber, det fungerer, siger Susanne Clausen, der til dagligt er kantinemedarbejder.  

Hun er vant til at handle i butikken, men et glemt dankort tvinger hende til at teste en ny indkøbsmulighed.

Ved hjælpe af en app på sin telefon scanner hun de varer, hun vil have, og kommer dem direkte i indkøbsposen, mens hun går rundt inde i butikken.

- Jeg tror, det er nemmere og hurtigere, men det kan jeg jo fortælle bagefter, siger Susanne Clausen og fortsætter på sine indkøb. 

På vej i et væld af butikker

Den nye indkøbsmulighed hedder bip og betal, og Coop tester den lige nu i 10 butikker landet over. 

- Der, hvor det går bedst, er det cirka hver 10. kunde, der bruger vores app på mobilen i stedet for at gå til den traditionelle kasse. Men vi forventer, det bliver mange flere, når vi ruller det ud, og folk får vænnet sig til at bruge det, siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop.

Jeg er mere til den gammeldags betaling med dankort ved kassen.

Hardy Vie, efterlønsmodtager

Han fortæller, at systemet rulles ud i alle koncernens 415 Fakta-butikker i løbet af 2018.

- Så holder vi lige en pause og ser, hvordan det er går med det, inden det skal ud i alle vores 1200 butikker, siger han. 

Test overrasker Coop

I Albertslund er det ikke alle kunder, der er lige vilde med de nye muligheder. 

- Jeg er mere til den gammeldags betaling med dankort ved kassen, men det er spændende med ny teknologi. Man gør, som man plejer, så det er nok bare en tilvænningssag, og jeg vil prøve at bruge den igen, siger efterlønsmodtager Hardy Vie, der er på indkøb i butikken. 

Faktisk er de ældre mere åbne over for appen, end Coop havde troet.

- Vi havde forventet, det var noget, de unge ville tage til sig, men vi blev meget overraskede over, at mange ældre bruger det mere end gennemsnittet. De er glade for, at de undervejs kan se, hvor mange penge de har brugt, siger Jens Juul Nielsen.

Frigiver personale

Selvom kunderne nu selv kan scanne og betale varerne, så skal kassemedarbejderne ikke frygte for deres job, forsikrer Coop.

- Vi har masser af andre opgaver. Jeg tror, kunderne vil få brug for mere rådgivning og inspiration fremover, så der kommer en ny type opgave til medarbejderne ude i butikken, forsikrer Jens Juul Nielsen.  

De fleste af kasserne vil fortsat blive stående. Nu ved siden af en løsning hvor kunden scanner sin telefon ved udgangen og dermed automatisk betaler.  

- Nu vil jeg gå til udgangen og prøve, om det virker, siger Susanne Nielsen.

Hun er færdig med sine indkøb i denne omgang og fortæller, at det ikke er sidste gang, hun bruger mobilen i supermarkedet.