Læger advarer mod børns brug af skærme - blogger-mor svarer igen

Læger advarer mod ukritisk brug af digitale skærme til børn. Blogger og mor har fået nok af kritikken.

Vores afhængighed af skærme er ved at ændre alt. 

Det mener Imran Rashid, der er læge ved Aleris-Hamlet Hospitaler og som har skrevet bogen ’Sluk – kunsten at overleve i en digital verden’. Han advarer især mod børns brug af de digitale skærme.

De fleste af os kender nok allerede en del af konsekvenserne af brugen af digitale redskaber. Vi er mindre koncentrerede om filmen, kæresten, børnene eller maden på restauranten, når telefonen eller tabletten pludselig bimler.

Flere børn og voksne oplever en form for afhængighed af skærmene, da nofikationer, beskeder og spil er med til at skabe en frigørelse af belønningshormonet, fortæller Imran Rashid:

- Børnene bliver stimulerede og oplever sjove ting, uden at de behøver gøre en indsats. Noget tyder på, at dette kan skabe mindre empati, ødelægge søvnen og ødelægge vores behovskontrol, siger Imran Rashid.

DANSKE BØRNS DAGLIGE FORBRUG AF SKÆRME

Børn 3-6 år: 1 time og 37minutter

- 95 procent har adgang til tablet i hjemmet

- 31 procent ser Youtube

- 27 procent ser Netflix

Børn 7-12 år: 3 timer og 10minutter

- Bruger primært smartphone

- 70 procent ser Youtube

- 25 procent ser Netflix

Kilde: DRs medieudvikling 2016

Skærmen som et praktisk værktøj

Freja November er blogger og hendes to-årige datter bruger computer og iPhone, lige så meget hun har lyst til.

- Ofte er det rigtig praktisk for Freja, at hun kan stikke sin datter en iPhone, når mor enten skal i bad eller lave mad om aftenen. Datteren ser typisk film, leger sanglege eller er på Youtube.

Freja November er heller ikke bekymret for, at iPhonen eller iPaden tager for meget fokus.

- Det er ikke skadeligt, så længe vi også laver alle mulige andre ting sammen.

Se hele debatten mellem Freja November og Imran Rashid i videoklippet herunder:

Men ifølge Imran Rashid kan det være skadeligt. Han fokuserer på, at det er vigtigt at huske på, at skærme også er kunstige stimulanser på lige fod med sukker, tobak og alkohol:

- Et ureguleret skærmforbrug lærer børn, at de kan få belønning hele tiden uden at yde en indsats. Børnene får derved måske over tid sværere ved at udsætte deres umiddelbare behov – hvilket er skidt, da forskning viser, at børn der kan udsætte deres behov klarer sig bedre på en lang række parametre, siger han.

Blogger: Min datter må bruge computere og iPhones lige så ofte hun vil

På trods af advarsler om stort forbrug af digitale skærme, har blogger-moderen fået nok af restriktionerne. Hun arbejder derfor heller ikke selv med at forbyde datteren at være på de digitale platforme.

- Så bliver det bare ’forbudt’ og mere interessant for barnet at få fingrene i dem, forklarer Freja November.

Hun er i øvrigt træt af at blive belært som forælder om, hvad hun skal og ikke skal.

- Der er ingen grund til at se på forældre, der giver deres børn lov til at lege med iPads og telefoner, som dårlige forældre, fastslår Freja November og tilføjer, at flere af de forældre som hun kender til, har også stor glæde af iPaden som del af børnenes hverdag.

- Børn skal kunne være alene

Imran Rashid frygter konsekvensen af, at barnet lærer, at man altid bare kan gå ud af et spil, hvis det er for svært. Set i det lange løb kan man derfor frygte, at børnene gør det samme, når de bliver udsat for udfordrende situationer i eksempelvis deres skoleliv, forklarer han.

- Jeg kan godt se, at det er en nem løsning, at man giver børnene en iPad, når mor skal i bad. Men det bør ikke blive normalen. For børnene skal jo også lære at sidde selv uden ydre stimulation. Ellers risikerer man, at livet med iPad bliver en form for krykker, der forhindrer dem i at lære at gå selv, siger han.

Professor i neurobiologi ved Københavns Universitet Albert Gjedde er også bekymret for, at så mange børn sidder med øjnene på skærmene.

Han mener, at børns læring fra tidernes morgen er en proces, der har med andre mennesker og dyr at gøre.

- De tilegner sig sociale kompetencer, der er afgørende for artens overlevelse, ved at lære om fysisk kontakt, lugte, dufte og ansigtsudtryk - dette kan kun ske i samvær med andre mennesker, siger han og tilføjer:

- Hvis mennesker ikke omgås andre levende fysiske mennesker og dyr under opvæksten, er frygten, at der er hjernefunktioner, som ikke udfoldes. På samme måde som tale ikke udvikles, hvis man ikke har været sammen med andre snakkende inden 11-års alderen.

Professoren frygter, at fremtiden vil vise en generation, der ikke ved, hvad empati er for en følelse. 

- Mange iPad-brugere er ikke ret gamle endnu. Når de alle til sin tid er blevet voksne, er der måske ingen tilbage, der ved, hvad empati er for en følelse, siger Albert Gjedde.

Steve Jobs lod  ikke sine børn bruge iPads

Hjemme hos grundlæggeren af Apple, Steve Jobs, var brugen af digitale skærme hos børnene forbudt.

Han lod ikke sine børn bruge den iPad, som han selv beskrev som ’en utrolig oplevelse’, da han lancerede den for syv år siden. Det skrev Berlingske.

Steve Jobs var ikke alene om forbuddet. En af medstifterne af Twitter, Chris Anderson, forbyder også sine børn at bruge de digitale skærme. Han har i stedet købt hundredvis af bøger til sine børn.

- Jeg har set faren ved teknologi med egne øjne. Jeg vil ikke udsætte mine børn for det, siger Chris Anderson.

En del af Silicon Valleys teknologiguruer har endda specifikt valgt en skole til deres børn, der først introducerer teknologi i 8. klasse.

Narkopusherens kardinalregel

Adam Alter, der er marketingspsykolog ved New York University, har denne forklaring på, hvorfor de to mænd ikke vil lade teknologien i favnen på deres børn.

- Det virker som om, at de følger narkopusherens kardinalregel: 'Bliv aldrig høj på dit eget produkt’.

Andre studier viser, at iPads er en del af hverdagen i de fleste børnefamilier, hvor over halvdelen af børnene bruger iPads fra treårsalderen.

Adam Alter frygter, at børnene bliver fundamentalt anderledes end os andre.

- Worst-case-scenario er, at de bliver dårligere socialt, fordi de brugte en stor del af deres barndom foran en skærm. For eksempel kan vi allerede nu registrere en helt ny nervøs angst i forhold til at tale i telefon eller ansigt til ansigt. Det er meget nemmere at tekste og sende beskeder. Der er mindre på spil, og det er nemmere at kontrollere, siger han og fortsætter:

- Hvis man tænker det frem, så kan man prøve at forestille sig, hvordan en generation, der er bange for at kommunikere ansigt til ansigt, kommer til at kæmpe for at kunne fungere i offline-delene af deres liv.