Nåede du ikke Black Friday? Så tag chancen i dag på Cyber Monday

16x9
Cyber Monday er onlinebutikkernes svar på Black Friday. Foto: Scanpix.

Hvis du ikke fik fat i de gode tilbud på Black Friday, er der stadig håb forude. I dag er det nemlig Cyber Monday.

Kun tre dage efter at butikkerne bugnede med tilbud til Black Friday, går det i dag løs igen. Cyber Monday er dagen, hvor flere onlinebutikker sætter priserne ned og har gode tilbud.

Cyber Monday stammer ligesom Black Friday fra USA. Dagen ligger på mandagen efter den amerikanske højtid Thanksgiving. Her vender folk tilbage på arbejde, men i stedet for at koncentrere sig om sine arbejdsopgaver, er der mange, som surfer rundt og leder efter gode tilbud hos onlinebutikkerne.  

Den amerikanske organisation National Retail Federation navngav i 2005 dagen ’Cyber Monday’, og idéen var at markedsføre mandagen efter Black Friday som onlinebutikkernes helt egen shoppingdag.

Lille opmærksomhed i Danmark

Sidste år kom Cyber Monday til Danmark, men opmærksomheden omkring dagen har næsten ikke været eksisterende. Men i år tyder det på, at flere danskerne har fået øjnene op for Cyber Monday. Det siger Martin Andersen, der er direktør for tjenesten Pricerunner, der hjælper forbrugerne med at sammenligne priser på varer online.

- Sidste år kunne vi næsten ikke registrere nogen forskel på Cyber Monday i vores trafik, og vi forventer heller ikke, at det bliver nogen kæmpe shopping dag i dag. Dog kan vi se, at opmærksomheden omkring Cyber Monday er vokset siden sidste år. Lige nu er vores trafik nemlig dobbelt så stor, som på en normal mandag, siger Martin Andersen til TV 2 Business.  

Selvom interessen for Cyber Monday er forholdsvis lille i Danmark, er dagen en god mulighed for forbrugerne til at spare penge på nedsatte varer online, siger Martin Andersen.

- Forbrugerne vil opleve, at nogle butikker har nye tilbud på Cyber Monday, som man ikke havde på Black Friday, og her vil man kunne spare mange penge. Men for det meste udnytter butikkerne Cyber Monday til at sælge alle de varer, som ikke blev solgt Black Friday, siger Martin Andersen.

Tvivler på Cyber Mondays potentiale

Det er ikke særlig sandsynligt, at Cyber Monday bliver en ligeså stor shoppingdag i Danmark som Black Friday. Det mener direktør i Retail Scandinavia og detailekspert Dorte Wimmer.

- Cyber Monday giver ikke nogen mening i Danmark. Herhjemme er onlinebutikkerne gået med på Black Friday bølgen, og de venter ikke med deres tilbud til mandagen efter. Derudover er mange fysiske butikker tæt forbundet med deres onlinebutik, og det giver derfor ikke nogen mening med to forskellige kampagner, siger Dorte Wimmer til TV 2 Business.

- Forbrugerne forventer samme shoppingoplevelse, hvad enten de handler i den fysiske butik eller online. De ser ingen forskel mellem de to ting, og derfor sørger butikkerne for at have ens tilbud på tværs af de forskellige platforme, siger hun.