Ekstra Bladet undskylder 'kæmpe skandale': Se artiklerne, der trækkes tilbage

16x9

Ekstra Bladet bortviste i sidste uge sportsjournalist Michael Qureshi, efter det kom fra, at han havde brugt falske navne til en række artikler i avisen.

Nu har Qureshis tidligere arbejdsgiver foretaget sin egen undersøgelse af journalistens arbejdsmetoder, og chefredaktør Poul Madsen konkluderer nu åbent over for offentligheden, at der er tale om en decideret skandale for Ekstra Bladet.

Øverst på Ekstrabladet.dk kommer chefredaktøren således med en uforbeholden undskyldning over for læserne.

- Jeg er blevet snydt af en medarbejder, men endnu værre: Vi har også snydt læserne, skriver Poul Madsen.

Falske navne
Han forklarer i brevet, at Ekstra Bladet siden torsdag har gennemgået alt, hvad Qureshi har lavet i de ti måneder, han har været ansat på Ekstra Bladet, og her har man identificeret fem artikler, hvor Michael Qureshi har opdigtet tre forskellige navne.

To af de navne er allerede blevet afsløret af TV3, men Ekstra Bladet har identificeret yderligere en; Marcos Barazias, som ifølge Qureshi skulle arbejde for spanske Faro de Vigo. Ingen ved mediet kender dog til nogen ved det navn.

Fandt interview overhovedet sted
Tæppet blev hevet væk under Michael Qureshi, efter TV 2’s presselogen afslørede, at et interview med den argentinske fodboldstjerne Higuain aldrig havde fundet sted.

Qureshi hævdede dengang, at han havde brugt en mellemmand, som tilsyneladende havde snydt både Qureshi og Ekstra Bladet.

Den forklaring stiller Ekstra Bladet sig nu tvivlende overfor.

- Den gang troede jeg på Qureshis forklaring, om at han kendte ’journalisten’. Jeg så korrespondance med journalisten, men i dag er jeg da i tvivl, om det interview nogen sinde fandt sted, skriver Poul Madsen.

Kæmpe skandale
Ud over Ekstra Bladet, har Michael Qureshis tidligere arbejdsgiver BT taget afstand fra journalistens arbejdsmetoder ved at trække over 20 artikler tilbage. Tilsyneladende alle med fiktive kilder.

Og på Ekstra Bladet beklager man nu, at man har ladet sig tage ved næsen.

- Det her er en kæmpe skandale med fangarme til en række danske medier, hvor Qureshi har arbejdet, skriver Poul Madsen.

- Muligvis er jeg naiv, men jeg havde simpelthen ikke fantasi til at forestille mig, at en mand, der kalder sig selv journalist, ville opfinde kilder i sine historier. 

Efter nøje undersøgelse har Ekstra Bladet valgt at trække følgende artikler

- Krohn-Dehlis krav til Celta: Kontrakt til pensionen, 
- Krohnen på værket i Spanien, bragt 10. marts i avisen
- Storklubber klar til budkrig: Derfor skal Sisto vælge Porto
- Storklubber klar til budkrig, bragt 19. maj i avisen
- Ulvenes sejr giver respekt, bragt 29. august i avisen

I kølvandet på de første afsløringer om Michael Qureshis opdigtede kilder iværksatte Ekstra Bladet  sin egen undersøgelse. 

I den forbindelse har Ekstra Bladet nu trukket i alt 14 artikler tilbage fra 2010-2011 fra det hollandske firma Hakkie Tikkie. Artiklerne trækkes tilbage, fordi de alle ifølge Michael Qureshi er pseudonymer på kilder, han mener at kende identiteten på, men som det ikke har været muligt for Ekstra Bladet at verificere. 

Du kan se, hvilke artikler, det drejer sig om herunder.

  • 9. juni 2010: VM's største 50 største spillere (Patrick Wong)
  • 9. juni 2010: Interview med Pelé - (Sven Vermerrsch)
  • 23. august 2010: Mourinho-interview (José Alvalade Rodriquez)
  • 29. november 2010: Iniesta-interview (Oscar Rodriquez)
  • 1. januar 2011: Drogba-interview (Kevin McCarthy)
  • 3.-8. januar 2011: Champions Leagues 50 største spillere (Patrick Wong)
  • 14. februar 2011: Cavani-interview (Francesco Pierini)
  • 1. marts 2011: Torres-interview (Kevin McCarthy)
  • 7. marts 2011: Messi-interview (Oscar Rodriguez)
  • 14, marts 2011: Suarez-interview (Kevin Lister)
  • 27. maj 2011: Messi-interview (Oscar Rodriguez)
  • 29. maj 2011: Messi-interview (Oscar Rodriguez)
  • 11. juni 2011: Krkic-interview (Oscar Rodriguez)
  • 12. september 2011: Fabregas-interview (Oscar Rodriguez)