Disse nye veje skaber utryghed hos trafikanter

Længere nede i artiklen kan du se et kort over, hvor i landet de såkaldte 2 minus 1 veje er. 87 nye veje er blevet anlagt rundt omkring i landet.

Længere nede i artiklen kan du se et kort over, hvor i landet de såkaldte 2 minus 1 veje er.

87 nye veje er blevet anlagt rundt omkring i landet. Det er de såkaldte 2 minus 1 veje, der har til formål at højne trygheden og sikkerheden hos cyklister og fodgængere. På trods af de gode intentioner, så har vejene skabt stor debat blandt trafikanterne, og flere giver udtryk for frustration og bekymring.

Cecilie Berthel, der til daglig bor i Kjellerup nær Silkeborg, benytter dagligt på Kragelundvejen, der er blevet lagt om til en 2 minus 1 vej. Hun er bekymret. Ikke blot for sin egen, men også for sine medtrafikanters sikkerhed. Især cyklisterne bliver nævnt som et problem på de omlagte veje.

- Det er et kæmpe problem, at cyklisterne ikke overholder de stiplede linjer. Når de kører tre side om side, så fylder de for meget på vejen, og det er bare så farligt. Vejen er kringlet, og folk kører for stærkt, så det kan nemt gå galt, siger hun.

Tilfredshed i Randers
Formand for Miljø og Trafikudvalget i Randers Kommune, Frank Nørgaard (O), er glad for de tre veje, der er blevet omdannet i Randers.

- Vejene har været åben for trafikanter i knap et år nu, og vi har ikke haft en eneste negativ tilbagemelding fra vores trafikanter. Derimod har vi fået tilbagemeldinger fra cykelister, der er positive omkring 2 minus 1 vejene, siger han.

Tilbage i Silkeborg blev Kragelundvejen omdannet for omkring et halvt år siden, men Cecilie Berthel er langt fra overbevist om, hvorvidt alle har forstået de nye regler for den nye vejtype.

- Der er mange, der ikke har forstået konceptet med 2 minus 1 vejen, og det gør det farligt for alle andre. Jeg er meget bekymret, hver gang jeg kører på vejen, siger hun.

Se Vejdirektoratets video om 2 minus 1 vejene her:

Problem på landet
En anden, der også kritiserer den 2 minus 1 vejene, er Louise Harenfeldt, som er bosat på Thurø ved Svendborg. Hun bekymret for alle de veje, der bliver omlagt ude på landet. Her kan snoede veje med blinde vinkler, bakker og manglende lys fra lygtepæle og beboelse gøre vejene ekstra farlige.

- Ideen fejler sådan set ikke noget, men på landet, hvor der ikke er lygtepæle, og det virkelig bliver mørkt, er det enormt ubehageligt at køre på de her veje. Jeg synes, det er decideret farligt, siger hun.

Louise Harenfeldt er ellers positivt stemt omkring konceptet. Det kunne fungere, men folk forstår det ikke ordentligt. 

- Jeg er bekymret, når jeg kører på vejene. Det er absolut ikke den rigtige løsning. Vi trænger til cykelstier, der er adskilt fra vejene, siger hun.

På kortet herunder kan du se, hvor i landet, der er kommet 2 minus 1 veje. Oplysningerne om de 87 veje stammer fra Vejdirektoratet, men henvendelser fra flere af TV 2’s læsere viser, at der er endnu flere af dem derude.

Det kan blive farligt
Frank Nørgaard har forståelse for, at nogle er bekymret og frustreret over 2 minus 1 vejene. Hvis ikke de bliver anlagt de rigtige steder, mener han, det kan være farligt.

- Jeg kan sagtens forstå, hvis der er borgere derude, der er bekymret for de nye veje. Det kan blive et problem, hvis 2 minus 1 bliver anlagt på meget trafikerede veje, siger han.

Samtidig pointerer han, at de nye veje handler om skabe sikkerhed for de bløde trafikanter på steder, hvor der ikke er råd til at anlægge separate cykelstier.

- Med de tre veje vi har i Randers, har vi taget hensyn til trafiksikkerheden for cyklisterne. Derudover handler det om økonomi. To af vejene er ved tæt bebyggelse, og her ville vi ikke have råd til at anlægge cykelstier. Det ville simpelthen ikke kunne lade sig gøre, siger han. 

Det er ikke kun i Randers, at der er tilfredshed med 2 minus 1 vejene. Vikki Lidegaard bor i Middelfart og er kontorassistent i Fredericia Kommune. Hun er ovenud tilfreds med den vej, hun benytter mellem Røjle og Strib. 

- Jeg synes, at 2 minus 1 vejen, jeg benytter mig af, fungerer fantastisk godt. Det er en skolevej, og det er helt tydeligt, at børnene føler sig meget mere sikre i trafikken, efter vejen blev lagt om. Det er den øgede plads, og den lavere fartgrænse, der gør forskellen. Folk er enormt gode til at tage hensyn, og det har haft en klar positiv effekt på trafiksikkerheden, siger hun.

Debatten ruller på TV 2 Nyhedernes Facebookside. Følg med her: 

Hvis du bruger en af disse veje på daglig basis, så vil vi på TV 2 gerne høre fra dig. Skriv en mail til mtor@tv2.dk.

Posted by TV 2 NYHEDERNE on Tuesday, November 3, 2015