Derfor er der hul i flyets vinduer

16x9

Har du også undret dig over det lille hul, der er i flyvinduerne på passagerfly? Der er meget man kan sidde og glo på, når man sidder og keder sig

Har du også undret dig over det lille hul, der er i flyvinduerne på passagerfly?

Der er meget man kan sidde og glo på, når man sidder og keder sig i en flyver, og det lille hul i vinduet har fået mange til at undre sig.

For fire dage siden uploadede YouTube-brugeren Jackson Veigel en video, der forklarer hullet. Allerede nu har flere end en halv million nysgerrige mennesker set klippet.

I videoen bliver det forklaret, at et typisk flyvindue består af tre lag: Inderst et beskyttende plastlag, som skal beskytte de to andre vinduer. Dernæst en glasrude med et lille hul og endelig et tykt glas, der sidder yderst.

Det lille hul sender varm luft mellem de to glasruder, så der ikke kommer damp eller frost på ruderne. Desuden hjælper det lille hul med at udjævne trykket mellem de to glasvinduer, når flyet ændrer højde.

Tidligere har pilot Mark Vanhoenacker også forklaret til hjemmesiden Slate, at hullerne har en vigtig sikkerhedsfunktion.

- Kigger man efter, kan man se at vinduerne i passagerfly typisk har tre lag glas. Formålet med det inderste glas er at beskytte de to andre. Det midterste og yderste vindue har en vigtigere funktion. Det er som regel det midterste glas, der har et lufthul i sig, siger han.

Ingeniør Bret Jensen fra Boeing Commercial Airplanes forklarer, hvorfor der nogle gange opstår en ring af iskrystaller rundt om hullet.

Han fortæller videre, at det kan være op mod 50-60 minusgrader uden for flyet.

- Frosten skyldes, at vand bliver kondenseret, når kabineluften kommer i kontakt med den kolde vinduesflade.