Gymnasielærere går over stregen med opgavehjælp på Facebook

16x9

Elever, der har brug for konkrete svar på opgaver, kan let få hjælp i Facebookgruppen 'Lektie Hjælp Matematik' - af gymnasielærere.

Elever, der har brug for konkrete svar på opgaver, kan let få hjælp i Facebookgruppen 'Lektie Hjælp Matematik' - af gymnasielærere. Politiken har kendskab til, at mindst otte lærere hjælper elever på Facebooksiden i varierende grad. I nogle tilfælde får eleverne udførlige svar på opgaver, de skal løse. I andre tilfælde henviser lærerne til andre bøger eller videoer. Opgavehjælpen foregår side om side med elever, der åbenlyst vil betale folk penge for at lave deres opgaver.

Det skriver Politiken søndag.

Men gymnasielærerne bør ikke være på lektiehjælp-siden, siger både rektorformanden og lærerformanden:

- Jeg synes, at lærerne går for langt i nogle af eksemplerne, siger Annette Nordstrøm Hansen, der er formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, til Politiken.

I en korrespondance skriver en frustreret elev, at hun er »helt blank« på ’chi i anden’, som hun tidligere har lavet en opgave om, men som hun misforstod. Herefter svarer en gymnasielærer: 'Jeg har sendt dig en venneanmodning, så kan jeg sende dig et dokument. Du kan bare unfriende mig bagefter'.

I et andet eksempel beder en elev om hjælp til sin mundtlige eksamen, hvorefter en lærer svarer præcist på, hvad hun skal skrive på tavlen og sige til eksamen. Mange af eleverne spørger om hjælp på tidspunkter af dagen, hvor lærerne ikke kan være sikre på, om de hjælper elever, der er ved at forberede sig til eksamen.

- Hvis eleven sidder og er til eksamen, medvirker lærerne til snyd, og det må man selvfølgelig ikke. Det er helt uacceptabelt. Det lyder for mig fuldkommen vanvittigt, at man som gymnasielærer vælger at hjælpe en elev, der skriver, at vedkommende har et eksamensspørgsmål, siger Annette Nordstrøm Hansen til Politiken.

Samme holdning har Anne-Birgitte Rasmussen, formand for Danske Gymnasier:

- Lærerne skal tænke sig rigtig, rigtig godt om. De kan ikke være sikre på, om de i virkeligheden hjælper eleven til at gøre noget ulovligt, hvis det er under en eksamen.

Hun kalder eksemplerne på lektiehjælp for 'uhensigtsmæssige', skriver Politiken.

Politiken har været i kontakt med flere af lærerne, der ikke har ønsket at medvirke. En vil dog gerne, men uden navn:

- Der er lærere, der kommer med fyldestgørende svar og hjælper lidt for meget. Der er nogle, der hjælper mere, end jeg ville have gjort. Jeg ser ingen grund til at trække stikket fra gruppen, men det kan godt være, at jeg lige skal tænke over nogle ting. Eksempelvis, at eleven faktisk kan være i en eksamenssituation. Og at man som hjælper ikke ved, om eleven har forstået noget af det, man skriver, fortæller den anonyme lærer til Politiken.

Efter at Politiken har kontaktet lærerne, er en række indlæg på Facebook blevet slettet.