Danske Bank standser styrtblødning: Har fået 1.000 nye kunder

Det er slut med salgsbonusser til ansatte i Danske Bank.

Det er slut med salgsbonusser til ansatte i Danske Bank. I stedet måles medarbejderne på kundernes tilfredshed, og det smitter af på bankens image, viser en ny undersøgelse foretaget af Loyalty Group, skriver Berlingske Business.

Noget tyder på, at det forbedrede image har en effekt.

Det er lykkedes banken at stoppe den massive kundeflugt, der har stået på i flere år. I år Danske Bank fået 1.000 nye kunder. Til sammenligning forlod 64.000 kunder banken i 2013 og yderligere 8.100 i 2014, skriver avisen.

- Vi har ikke personlige mål for, hvad en rådgiver skal sælge af produkter. Vi har heller ikke salgskampagner, som vi har set tidligere. De er fuldstændig fjernet. Vi har kun to mål, som alle filialer har som succes: tilfredse kunder og kundefastholdelse, siger Thomas Mitchell, Danske Banks chef for Personal Banking, til Berlingske Business.

- Vi skal helt ændre mindset fra at fokusere på egne mål til at være interesserede i kundetilfredshed. Det er en markant kulturmæssig forandring, tilføjer Mitchell.

Selvom Danske Bank fortsat indtager undersøgelsens sidsteplads på flere parametre, er der fremgang at spore over hele linjen. Den generelle tilfredshed såvel som bankens image er ifølge undersøgelsen forbedret, mens flere kunder nu vil anbefale banken til andre end tidligere.

På en skala fra 1 til 100 scorer Danske Bank således 68 i kundetilfredshed mod 64 året før. I 2010 var tallet 85.

Til sammenligning indtager Arbejdernes Landsbank igen i år undersøgelsens førsteplads med en score på 84.