Samtlige partier dumper på Google

Ikke et eneste af de opstillingsberettigede partier klarer sig bare nogenlunde tilfredsstillende på Google.

Ikke et eneste af de opstillingsberettigede partier klarer sig bare nogenlunde tilfredsstillende på Google. Det slog analysebureauet Waimea Digital fast, før valget blev udskrevet, og det ser ikke ud til, at det går bedre nu. Tværtimod.

- Ved sidste valg så vi, at partierne ikke var opmærksomme nok på de sociale medier, selvom platformen var blevet stor på det tidspunkt. Der er alle nu rigtig godt med, men nu halter det så til gengæld kraftigt på Google, siger Mikkel DeMib Svendsen, adm. direktør og partner i Waimea Digital. 

Helt galt er det gået for Socialdemokraterne. På tweetet herunder ses partiets synlighed på Google.

- Spændende med valgkamp på nettet - Socialdemokraterne starter med et Google selvmål og har tabt synlighed, skriver søgemaskineekspert Karsten Nygaard i tweetet.

Teknikken halter
Her, forklarer Mikkel DeMib Svendsen, er problemet rent teknisk. Man har ikke i god nok tid købt annoncering på Google i forbindelse med klassiske søgeord, men for de fleste partier gælder det, at de ikke taler det rigtige 'sprog'.

- Den måde, de formulerer sig på på deres sider, fungerer rigtig godt i annoncer og på billboards. Men det kan let blive for akademisk, og det er ikke den måde, vælgerne spørger, når de søger på internettet. Den ordlyd rammer blogs og medier bedre, og så viser Google dem i stedet, siger Mikkel DeMib Svendsen.

Når Google ikke forbinder vælgernes søgningerne med partiernes tekst, mister partierne kliks og dermed synlighed.

Gode mobilsider
Den 21. april ændrede Google markant den måde, siderne rangerer i søgeresultaterne. Nu bliver mobilvenlige sider prioriteret langt højere end andre, og derved mister de mere gammeldags, statiske sider synlighed på mobilen.

Her har partierne dog generelt klaret sig udmærket.

- Man må faktisk sige, at de stort set er rimeligt ok - fra rigtig godt til 70-80 procent. Derfor var konklusionen også i vores analyse også, at det er rigtig ærgerligt, når de så smider det væk med dårligt formuleret indhold og forkerte tekniske løsninger, siger Mikkel DeMib Svendsen.

Du kan læse hele undersøgelsen her.