I dag er det slut med dyrekort: Derfor har det været en stor succes

16x9
Dyrekortene har været en succes, mener Dansk Supermarked Foto: Scanpix

Det er bare en lille pakke med fire samlekort med dyr, men de har i den grad sat følelserne i kog i hele Danmark.

Det er bare en lille pakke med fire samlekort med dyr, men de har i den grad sat følelserne i kog i hele Danmark. I dag er det officielt sidste dag i dyrekort-kampagnen i Føtex og Bilka - sidste dag, du kan få pakkerne med samlekort i de fleste Føtex- og Bilka-forretninger.

Kortene udløste en klage til ombudsmanden fra en vred forælder, til gengæld blev de forældre der stod bag klagen til ombudsmanden, betegnet som curling-forældre. De fik også kritik af Morten Resen, vært på TV 2's Go' Morgen Danmark.

Men trods polemikken om kampagnen er man godt tilfreds hos Dansk Supermarked, som ejer Føtex- og Bilka-forretningerne.

- Jo, vi synes bestemt det har været en succes. Det er jo en loyalitetskampagne, som handler om at få flere kunder ind i butikkerne og få dem til at lægge deres indkøb i vores butikker. Vi skal længere ned i tallene for at se, om det har været umagen værd, siger Mads Hvitved Grand, pressechef hos Dansk Supermarked, til TV 2.

Han indrømmer, at der har været diskussion omkring dyrekortene.

- Den del af polemikken omkring kortene havde vi ikke forventet, siger Mads Hvitved Grand. Han oplyser at Dansk Supermarked ændrede kampagnen i forhold til sidste år, fordi mange klagede over det var for let at samle alle kortene, og derfor tabte børnene for hurtigt interessen - og på den front mener Mads Hvitved Grand kampagnen er lykkedes i år.

- Sjældent er der blevet lavet så mange lege-aftaler og der er blevet læst om det og opfundet nye lege. Det har aktiveret børnene, og det har været positivt, siger Mads Hvitved Grand.

Kortene og de specialkort, som var mere sjældne end andre kort, gjorde at børnene skulle bytte med hinanden for at supplere samlingen - og kortene har også givet reel konkurrence til computerne.

- ipaden har fået en konkurrent med de fysiske kort, siger Mads Hvitved Grand. Han oplyser, at samtlige kort vil blive delt ud i dag - eller så længe lager haves.

- De fleste forretninger har meldt, at de regner med at udlevere de sidste i dag. Men vi udleverer alle kortene, og der kan være lokale forskelle, og så vil der blive udleveret i de kommende dage indtil der ikke er flere, siger Mads Hvitved Grand. Han oplyser, at der i alt vil være udlevert 87 mio. dyrekort - seks mio. af dem specialkort - når kampagnen er slut.

Selv om Dansk Supermarked altså umiddelbart betegner kampagnen som en succes, er det endnu ikke sikkert, den bliver gentaget næste år.

- Det ved vi ikke endnu, vi skal først have evalueret på det før vi tager stilling til det, siger Mads Hvitved Grand. Men hvis kampagnen bliver gentaget næste år, tyder meget på at det igen bliver med dyrekort.

- Man kan godt forestille sig nogle andre kort. Men dyrekortene er bare rigtig gode, fordi der både er leg og læring i dem. Hvis det skal være noget andet, skal det kunne det samme som dyrekortene, siger Mads Hvitved.

 

Dyrekort-sagen

Når man handler på Salling, Bilka og Føtex, får man en pakke med 4 samlekort, hver gang man køber for 100 kroner. Der er i alt 140 forskellige kort.

Men 30 af de 140 kort er specialkort, som er sværere at få fat i. Det fik Joan Vedel Andersen til at klage over kampagnen til Forbrugerombudsmanden.

De forældre, der har støttet klagen, er blevet kaldt curlingforældre. Blandt andre har Morten Resen kritiseret forældrene i Go' morgen Danmark og sagt, at kortene er gratis, og at man kan takke nej eller gå i Fakta, hvis man ikke ønsker dem.