TV 2 lander trecifret millionoverskud: Her er indtjeningen vokset

16x9
Ifølge TV 2's administrerende direktør, Merete Eldrup, har den nye koncernstrategi virket. Foto: Scanpix

Det går fremad for TV 2.

Det går fremad for TV 2. Årsregnskabet for 2014 viser, at TV 2 går frem på flere fronter.

TV 2's bestyrelse har tirsdag godkendt årsregnskabet for 2014 for TV 2 Danmark A/S. Resultatet viser et overskud før skat på 219 millioner kroner og en omsætning i 2014 på 2.570 millioner kroner.

Det er en generel fremgang i forhold til året før. Reklameomsætningen på 1.268 mio. kr. er på niveau med 2013, men abonnementsomsætningen på 1.234 millioner kroner er steget med 11 procent.

Ifølge TV 2s administrerende direktør, Merete Eldrup skal forklaringen på fremgangen findes i den nye koncernstrategi.

TV 2 satser på det digitale
TV 2 vedtog i 2014 central digital strategi, og den har ifølge TV 2's administrerende direktør virket. Set i lyset af, at tendensen er, at det traditionelle tv-marked fortsat er under afmatning, har resultatet været "tilfredsstillende", lyder det fra den Merete Eldrup.

Fokus har været på at udvikle TV 2 PLAY og web-tv på tv2.dk, og det har givet pote.

- Udviklingen i medievanerne viser en bevægelse fra flow-tv til on demand, men uanset platform er det gode indhold og de levende billeder nøglen til vores møde med danskerne, siger Merete Eldrup og fortsætter:

- I strategien arbejder vi meget fokuseret med udvikling af vores digitale tilbud og en bedre udnyttelse af de levende billeder, så vores historier lever længere end de 40 minutter, et program varer, og møder danskerne andre steder end på tv-skærmen hjemme i deres stuer.

Fremgang på flere fronter
TV 2 Danmark går frem på flere områder - særligt på den digitale front. TV 2 PLAY stiger med 40 procent i antal abonnenter fra udgangen af 2013 til udgangen af 2014. Tilsvarende stiger web-tv volumen med 145 procent og TV 2's apps med 16 procent.

TV 2's hovedkanal oplevede fremgang i seerandelen i målgruppen 20-60 år i 2014, og TV 2 Zulus målgruppe er steget fra 5,6 procent i 2013 til 6,0 procent i 2014.  

I 2015 forventes et resultat før skat på 150-170 millioner kroner. Resultat påvirkes negativt af konverteringen af TV 2 Film til TV 2 Sport i januar 2015.