For dyr forsikring? - Så let kan du finde en billigere

16x9
Penge kan spares ved at skifte forsikring - og det er let at skifte, mener flere Foto: Scanpix

Det er forkert, når politikerne kræver mere gennemsigtighed i forsikringsbranchen og kræver, at forbrugerne får bedre overblik over, hvilken forsikrin

Det er forkert, når politikerne kræver mere gennemsigtighed i forsikringsbranchen og kræver, at forbrugerne får bedre overblik over, hvilken forsikring, der er billigst. For det er ganske let at sammenligne sin forsikring med andre selskabers, mener vicedirektør i Forsikring og Pension Hans Reymann Carlsen.

Der er nemlig flere sider, der gør det let at sammenligne forsikringer. Findforsikring.dk og forsikringsguiden.dk kan give forbrugerne et overblik, fortæller han og fremhæver sidstnævnte, som Forsikring og Pension har lavet sammen med Forbrugerrådet.

- I Danmark har vi et af de mest mobile forsikringssamfundet, jeg tror, vi ligger nummer tre i Europa, siger han og tilføjer:

- Det er ikke det samme som, at vi ikke kan blive mere aktive, og at vi kan opnå mere gennemsigtighed. Vi har verdens måske mest gennemsigtige skadesforsikringsmarked, og vi lancerede Forsikringsguiden.dk i november sidste år, som er super nem og lækker, og forbrugerne kan meget nemt og enkelt sammenligne deres forsikringer med andre selskabers. Ikke kun på pris men også hvad man får for pengene, siger han.

Han afviser, at branchen er indviklet og tilføjer, at man "på fem minutter kan få et overblik." Til kritikken om bedre konkurrenceevne svarer Hans Reymann Carlsen:

- Min reaktion er, at vi kan blive bedre til at reklamere over for politikerne med, hvad vi har gjort for konkurrencen.

Samme optimisme over for enkeltheden ved at skifte forsikring finder man hos Forbrugerrådet og vicedirektør Vagn Jelsøe.

- Man kan konstatere, når vi snakker forsikring, at det egentlig er enormt let. For Forsikringsguiden, der er lavet af Forsikring og Pension, sammenligner, og du kan gå ind og se alt, og den er forholdsvis let at gå til. Det deprimerende er så, at folk ikke gør det, og folk oplever det som sværere, end det egentlig er, siger Vagn Jelsøe.

Det er typisk for brancher som forsikring, pension og bankforhold, at danskerne opfatter det som værende sværere at forstå, end det egentlig er, mener Vagn Jelsøe. Han pointerer dog, at forsikringsselskaberne langt fra er gode til at standardisere deres produkter, så forbrugerne let kan sammenligne priser.