Alternativet klar til valg: Vi har 0 kroner til kampagne

Tirsdag eftermiddag går repræsentanter fra Alternativet de få hundrede meter fra Christiansborg til Indenrigsministeriet for at aflevere de mere end 20.000 vælgererklæringer, der giver partiet mulighed for at stille op ved det kommende folketingsvalg.

Nu venter en lang valgkamp, hvor Alternativet skal kæmpe for at nå op over de to procent af stemmerne - spærregrænsen for at opnå valg. Men det nystiftede partis kampagnebudget er ikke imponerende.

- Det er 0 kroner, siger Rasmus Nordqvist, der er Alternativets spidskandidat i Sjællands storkreds

Hvordan vil I så overhovedet trænge igennem?

- Vi tror på, at vi skal lave valgkamp på en anden måde, end den der nødvendigvis fungerer for andre partier. Vi satser på at komme rundt i hele landet og have dialog med alle de borgere, der har lyst til at have dialog med os. Det er en anden måde, vi har tænkt os at gribe kampagnen an på, ligesom vi har tænkt os at gribe politik an på en anden måde, siger Rasmus Nordqvist, der understreger, at partiet peger på Helle Thorning-Schmidt som deres statsministerkandidat.

Bæredygtighed frem for alt
Det nystartede parti har ikke formuleret en politik på alle områder endnu. Men ét princip skal være gennemgående for alle politiske beslutninger, forklarer Rasmus Nordqvist:

- Vi tager først og fremmest stilling til det, vi mener er helt afgørende. Og det er, at vi skal have set på, hvordan vi har indrettet vores samfund. Vi bliver nødt til at skabe en bæredygtig omstilling, både socialt og miljømæssigt. Og det er der, vi starter.

De første meningsmålinger, der er foretaget efter at Alternativet i sidste uge kunne meddele, at de var nået i mål med indsamlingen af vælgererklæringer, viser at partiet er forholdsvis tæt på de magiske to procent.

En måling, foretaget af Greens for Børsen, giver partiet med den tidligere kulturminister Uffe Elbæk i spidsen 1,7 procent, mens Voxmeter måler Alternativet til 1,2 procent.