Find vrøvleordet: Sådan fungerer den nye ordblindetest

I Danmark skal der fremover sættes større fokus på at identificere og hjælpe skoleelever og studerende med ordblindhed.  Derfor vil Undervisningsmi

I Danmark skal der fremover sættes større fokus på at identificere og hjælpe skoleelever og studerende med ordblindhed. 

Derfor vil Undervisningsministeriet nu introducere en ny national ordblindetest fra 3. klasse til videregående uddannelser. Testen skal bruges som et væsentligt redskab i indsatsen for ordblinde unge på tværs af klassetrin og uddannelsesniveau.

Ifølge Mads Poulsen, Lektor på Center for Læseforskning ved Københavns Universitet er den brede spændvidde én af fordelene ved den nye ordblindetest. 

- Det vil give os muligheden for at ensarte vores forståelse for, hvad ordblindhed egentlig er, siger han til TV 2.

Lyde og vrøvleord
Den nye ordblindetest består af et kort spørgeskema, samt tre delprøver: En basal ordforrådstest, samt to forskellige lydtests.

- Ordblinde har svært ved at fastholde de små lyde, der er i ord, og samtidig knytte lydene til bogstaver. Derfor vil det for eksempel ofte være vanskeligt for en ordblind, hvis du beder vedkommende om at stave et vrøvleord, forklarer Mads Poulsen.

Et led i ordblindetesten er blandt andet opgaver, hvor deltageren hører et nonsensord (fx ”olt”) og skal vælge den rigtige stavemåde ud af fem valgmuligheder (otl, olp, ølt, olt og oft).
Et led i ordblindetesten er blandt andet opgaver, hvor deltageren hører et nonsensord (fx ”olt”) og skal vælge den rigtige stavemåde ud af fem valgmuligheder (otl, olp, ølt, olt og oft). Foto: Kilde: Undervisningsministeriet

Og netop vrøvleord er en del af den nye test. En af delprøverne går nemlig ud på at finde stavemåder til såkaldte "nonsensord", og derved undersøge de unges forståelse af forbindelsen mellem bogstaver og lyd.

I en anden delprøve skal deltagerne ligeledes udpege non-ord, der lyder som rigtige ord - for eksempel håkke (hugge) eller løkte (lygte).

Mads Poulsen fremhæver dog, at der ikke er tale om en ufejlbarlig mirakeltest, men snarere et nyttigt værktøj til at identificere og hjælpe ordblinde tidligt i skoleforløbet.

- Der er stadig brug for en fagperson til at tolke og vurdere resultaterne. Man kan betragte ordblindetesten som et ensartet redskab, der stilles til rådighed for hele uddannelsessystemet. Det er et godt værktøj til at komme igang med, siger han.

Du kan se hele interviewet med Mads Poulsen øverst i artiklen.

Fakta om ordblindhed

3-7 % af befolkningen er ordblinde.

Ordblinde har vanskeligheder med at lære at læse skrevne ord, fordi de har svært ved at forbinde bogstaver med deres lyde.

Ordblindetesten er udviklet i samarbejde med Socialstyrelsen, Center for Læseforskning på Københavns Universitet og Skoleforskningsprogrammet IUP ved Aarhus Universitet.

Ordblindetesten er finansieret af Kvalitets- og Tilsynsstyrelsens midler til udviklingsprojekter.