120 strøgbutikker sammen om julehandel på www: En fantastisk succes

Der er endnu ingen officielle tal for, hvor stor en del af årets julehandel danskerne har lagt over internettet, men fra alle steder er meldingerne de

Der er endnu ingen officielle tal for, hvor stor en del af årets julehandel danskerne har lagt over internettet, men fra alle steder er meldingerne den samme: Julegaver købt over internettet er i år eksploderet – og i en sådan grad, at Post Danmark flere gange i december har slået pakkerekorder.

Derfor har man på Strøget i Aarhus i år forsøgt sig med noget nyt: En fælles nethandel for alle butikkerne på Strøget i Aarhus.

- Det har været en fantastisk succes. Det er i de fleste tilfælde den nye netportal, der står for den fremgang i julehandlen, som der generelt har været for butikkerne på strøget i år, siger formanden for "Gadeforeningen Strøget i Aarhus", Lars Svendsen, til TV 2.

120 butikker ud af i alt cirka 500 butikker på strøget i Aarhus har tilmeldt sig netbutikken ”shopiaarhus”, der gik i luften den 17. november og er etableret af Aarhus Cityforening og Aarhus Stiftstidende.

- Indenfor det næste år forventer jeg, at alle cirka 500 butikker i Aarhus er med på netshoppen, siger Lars Svensen, der også forventer at handlen derefter vil ”mangedobles.”

Netbutikken lover fri fragt og hurtig levering – og at kunderne kan bytte eventuelle julegaver købt på nettet i den fysiske butik på Strøget, så man derved ikke skal gå på posthuset og sende varerne retur.

Ifølge Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) har - for første gang - over halvdelen af danskerne i år købt nogle af deres julegaver over internettet.

- Generelt set er det for at undgå trængsel, og at man har bedre tid til at sidde derhjemme i ro og mag og få bestilt den helt rigtige julepakke. Og så er der også, at man får den leveret derhjemme. Vi har set en stor stigning i år i forhold til at folk har fået pakkerne leveret hjem til i stedet for at skulle ud og hente dem på posthuse og anden vis, siger Annette Falberg, der er administrerende direktør i FDIH, til TV 2.

Hun siger videre:

- Det er bekvemlighed, der gør, at danskerne køber julepakker på nettet.